طبق تعریف کتاب راهنمایی برای بدنه دانش تحلیل کسب و کار (BABOK) تحلیل کسب و کار هنر شناخت نیازمندی های ذی نفعان یک کسب و کار و ارائه راه حل هایی متناسب با این نیازها جهت حل مسائل و ایجاد تغییر در بیزینس مربوطه برای تحقق اهدافشان است.تحلیل بیزینس انواع روش های خلاقانه در استراتژی ها و یا نحوه عملکرد را بررسی می کند تا بازدهی کسب و کار بالاتر رود. در آنالیز بیزینس مدرن راه حل ها عموما از جنس توسعه نرم افزاری هستند که با ارائه روش های انجام خلاقانه فرایندها به رشد کسب و کار کمک می کنند. به فردی که این تحلیل را انجام می دهد تحلیلگر کسب و کار (Business Analyst) گفته می شود.
تحلیلگر بیزینس مسئولیت استخراج و آنالیز اطلاعات از منابع مختلف در داخل شرکت نظیر ابزار مورد استفاده، فرایندهای جاری شرکت، ذی نفعان و ... است. تشخیص دقیق ذی نفعان و نیازها و انتظارات آنها از سامانه یکی از مهم ترین کارهایی است که تحلیل گر کسب و کار بایستی انجام دهد. برخی از فعالیت های اصلی ای که تحلیلگر کسب و کار انجام می دهد شامل موارد زیر می شود
- درک صحیح مشکلات و اهداف شرکت، سازمان یا پروژه
- تجزیه و تحلیل نیازها و راه حل ها
- تدوین استراتژی ها
- مشاوره های مدیریتی
- ارتباط با ذی نفعان
- ...